Met de trein van Shanghai naar Beijing
Reizen met de trein wordt steeds geliefder onder reizigers in China. De trein is namelijk snel, goedkoop en veilig. De hogesnelheidslijnen zijn vaak van alle gemakken voorzien. Voor een mooie prijs ben je dus snel op een comfortabele manier op je eindbestemming. Een populair traject is dat van Shanghai naar Beijing. Dankzij deze vrij nieuwe verbinding kun je als toerist deze twee metropolen goed combineren tijdens een reis door China. Lees hier alles over wat er komt kijken wanneer je met de trein van Shanghai naar Beijing gaat.
gratis reisadvies
De trein in China
De trein is in China een populair en veel gebruikt vervoersmiddel. De trein brengt je namelijk snel van a naar b. Daarnaast is het veilig en goedkoop. Wanneer je aan een treinreis in China denkt, denk je misschien aan treinen vol met dieren of productiedozen. Dit is echter helemaal niet het geval. Alleen in de oude (langzame) treinen en dan ook nog in de laagste klassen zou het nog wel een rommeltje kunnen zijn. China beschikt over een erg goed treinnetwerk en tussen de grote steden rijden er hogesnelheidstreinen (CRH treinen), deze zijn te vergelijken met de TGV/Thalys. Deze CRH treinen rijden ook tussen Shanghai en Beijing. De treinverbinding van Shanghai naar Beijing is ideaal voor toeristen, omdat je binnen vijf uur op je eindbestemming bent.
Shanghai – Beijing
Het traject van Shanghai naar Beijing is de drukste hogesnelheidslijnen van de CRH in China. Op topdagen gaan er maar liefst 220.000 reizigers met een van de negentig treinen van en naar Beijing. Het traject is 1.318 kilometer lang, waar je net geen vijf uur over doet met de hogesnelheidstrein. De spoorweg van dit traject is pas vanaf 2008 aangelegd en de eerste commerciële treinrit op dit traject werd pas op 30 juni 2011 gemaakt. De trein maakt maar één tussentijdse stop in Nanking. Neem je de langzame trein, dan passeer je 22 stations. De hogesnelheidstrein heeft een gemiddelde snelheid van maar liefst 300 kilometer per uur. De maximale snelheid is zelfs 380 kilometer per uur. De treinrit is dus een hele belevenis. Maar liefst 85 procent van het traject rijdt de trein op een verhoogde bedding, waaronder over de 164,8 kilometer lange spoorwegviaduct Danyang-Kunshan. Dit is de langste brug ter wereld. De trein gaat ook over de op een na langste brug ter wereld, de grote brug van Tianjin, en de op vier na langste brug ter wereld, de grote brug van Peking. Verder gaat de trein door 22 tunnels, welke een totale lengte hebben van 16,1 kilometer. Heb je snel last van je oren? Neem dan iets mee om de druk te verlagen.
Vraag gratis een offerte aan
Aan boord
Aan bood van de treinen in China heb je altijd een aantal basisfaciliteiten. Zo is er altijd een kraan met heet water. Hiermee kan je zelf thee of een soepje maken. De toiletten van de trein zijn enigszins simpel, maar beter dan de gemiddelde toiletten die je in China treft. Er is geen toiletpapier, dus die moet je zelf meenemen. De toiletten in de luxe treinen (CRH treinen) zijn wel schoon en modern. De nachttreinen hebben nog een andere handige basisfaciliteit. De conducteur neemt namelijk je treinkaartje in, zodat hij je op tijd kan waarschuwen wanneer je bij je eindbestemming bent. Hierdoor voorkom je dat je al slapend je station mist. Daarnaast bevindt zich in elke trein een wagon waarin een restaurant is gevestigd. Er lopen ook nog verkopers door de trein. Bij hen kun je snacks, koffie en andere drankjes kopen. Dit is echter vrij duur. Onderweg heb je ook weinig tijd om de trein uit te gaan om iets te kopen.
Tickets
Treintickets voor het traject Shanghai – Beijing zijn vrijwel altijd vanaf twintig dagen voor vertrek verkrijgbaar. Wanneer je tickets op het station koopt, zijn deze twee dagen later beschikbaar. Wanneer je in China je treintickets koopt, moet je altijd je paspoort laten zien. Dit betekent dat je niet zelf bij de ticketmachines terecht kunt. Wanneer je je tickets hebt, zijn deze ook gelijk erg handig om het juiste perron en de juiste trein te vinden. Op de stations is namelijk alles in het Chinees aangeven, wat het voor toeristen erg lastig maakt om je weg te vinden op de stations. Op de tickets staan de perrons en dergelijke ook in het Chinees aangegeven, waardoor je toch nog vrij gemakkelijk het juiste perron kunt vinden.