Keulen
Keulen ligt aan de Rijn, ten noorden van de voormalige hoofdstad Bonn en ten zuiden van Neuss en Düsseldorf. De stad is o.a. bekend vanwege zijn beurzen, het carnaval, de verschillende kerstmarkten en het Kölsch-bier dat hier wordt gebrouwen. Het Romeins-Germaans museum staat naast de dom en heeft een mooie verzameling Romeinse voorwerpen, met o.a. een groot vloermozaïek. Het Ludwig museum is gewijd aan moderne kunst en bezit een groot aantal werken van Picasso, alsmede een aantal werken van de Duitse expressionisten. Keulen beschikt tevens over een universiteit. De luchthaven wordt gedeeld met Bonn. Kölsch (bier) is de naam van het speciale Keulse bier. Kölsch is van hoge gisting en is als enige biersoort door de EU beschermd: Het mag alleen maar Kölsch heten als het in Keulen (of omgeving) gebrouwen is. Dit is dezelfde wettelijke bescherming als bijvoorbeeld voor Champagne of Cognac.
gratis reisadvies
Plaatsen in de buurt van Keulen (Duitsland) :
Accommodaties in de buurt
Ervaringen
Bezienswaardigheden
Hieronder vind je de bekendste bezienswaardigheden van Keulen
Dom van Keulen (Keulen)
De Dom van Keulen is een opvallende gotische kathedraal in het centrum. Het is tevens de grootste kathedraal van Duitsland en een herkenbaar symbool van de stad Keulen. De kathedraal dient als hoofdkerk van het aartsbisdom van Keulen en staat sinds 1996 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De bouw van deze indrukwekkende kathedraal begon al in 1248, maar werd pas eeuwen later in 1824 afgerond nadat de bouw in de 15e eeuw werd stilgelegd. Dit meesterwerk is een populaire attractie. De enorme torens van de kathedraal bieden namelijk een uitstekend uitzicht over de stad. Bezoekers kunnen tegen betaling de zuidelijke toren beklimmen.
Kölner Rathaus (Keulen)
Het stadhuis van Keulen, Rathaus in het Duits, is het oudste stadhuis van Duitsland. Dit historische gebouw is in de 14e eeuw gebouwd en lijkt op het eerste gezicht op een kerk. Daarnaast bestaat het stadhuis uit structuren die in verschillende stijlen zijn gebouwd. Zo is de toren in gotische stijl gebouwd, maar zie je ook invloeden uit de renaissance en de Moderne Beweging terug in het gebouw. Aan de buitenmuren van de toren tref je 124 stenen beeldjes aan. Dit zijn beeldjes van historische figuren die met de stad Keulen verbonden zijn geweest. Een opvallende verschijning is het houten boegbeeld van Platzjabbek, een inwoner van Keulen in de Middeleeuwen, onder de klok. Grappig feitje: hij steekt zijn tong uit als de klok slaat.
Kölner Seilbahn (Keulen)
Een bijzondere manier om Keulen te ontdekken is vanuit de lucht. Er is in Keulen namelijk een kabelbaan waarmee je over de Rijn gaat. Tijdens de rit heb je een waanzinnig uitzicht over de stad. Ook 's avonds kun je een ritje maken in de gondel. Alle lichtjes in de stad maken de ervaring extra bijzonder. Vanaf 20 maart t/m 1 november is de kabelbaan geopend. Tijdens de wintermaanden is de kabelbaan helaas gesloten. Het adres is Riehler Straße 180. Het tarief voor een enkele rit is voor volwassenen is €4,50 en €2,50 voor kinderen. Voor een retourticket betalen volwassenen €6,70 en kinderen €3,70. Voor groepen van meer dan vier personen zijn de tarieven per persoon iets lager.
Kölner Zoo (Keulen)
De Kölner Zoo is een aanrader als je Keulen met kinderen bezoekt of als je een dierenliefhebber bent. Kölner Zoo is een van de oudste, maar tegelijkertijd ook een van de modernste dierentuinen in Duitsland. Het werd namelijk in 1860 gesticht, maar na de twee wereldoorlogen weer uitgebreid. De dierentuin heeft meer dan 10.000 dieren en staat vooral bekend om de primaten en het gigantische olifantenhuis.
Je kunt ook alle bezienswaardigheden van Duitsland bekijken.
Vervoer
Keulen is een sinds de Romeinse tijd een belangrijke knooppunt voor alle soorten van verkeer. De intercontinentale luchthaven Konrad Adenauer (CGN) vervoert jaarlijks 10 miljoen passagiers. Tot 1994 heette de luchthaven 'Flughafen Köln/Bonn'. Er is een ondergronds internationaal treinstation met een geïntegreerd S-Bahn-station naar het centrum van Keulen. Keulen is de op een na grootste binnenhavenstad van Duitsland. Keulen heeft drie internationale treinstations. Verder bestaat er in Keulen een net van fietspaden en fietsroutes. Hierdoor won Keulen aan het eind van de vorige eeuw de prijs als fietsvriendelijkste stad van Duitsland.
Geschiedenis
De Romeinen stichtten een nederzetting op een eilandje in de Rijn Oppidum Ubiorum. De nederzetting groeide uit tot een flinke stad. Ter ere van de latere echtgenote van keizer Claudius werd de stad omgedoopt tot Colonia Claudia Ara Agrippinensium en werd het ommuurd. Gedurende de Volksverhuizingen werd de stad bezet door de Franken die er ook een van hun belangrijkste bestuurscentra vestigden. Door alle invasies en onrust van de 4e t/m 6e eeuw liep de bevolking wel flink terug maar Keulen bleef nog steeds een van de grootste steden ten noorden van de Alpen. Al in de vroege Middeleeuwen begon de stad weer te groeien omdat de ligging op het kruispunt van grote handelswegen en de Rijn belangrijk bleef. Ook de bisschop van Keulen bleef steeds een belangrijke figuur op het politieke toneel van de Middeleeuwen en domineerde ook lange tijd het zuidelijke grensgebied van het huidige Nederland. Rond die 1367 was Keulen met 120.000 inwoners de grootste stad van het Rijk. In 1475 bevestigde keizer Frederik III officieel de status van Keulen als vrije rijksstad, en dat zou ze ruim 3 eeuwen blijven. Tijdens de reformatie blijven zowel de stad als het omliggende bisdom katholiek. Na de vrede van Westfalen nam, naast de Beierse, ook de Franse invloed in Keulen toe. Bij de vrede van Lunéville kwam Keulen met de hele linker-Rijnoever bij de Franse Republiek. Bij het congres van Wenen werd Keulen Pruisisch, maar het Franse recht bleef gelden. In de Nieuwe Tijd verminderde de invloed van Keulen buiten het Rijnland maar bleef de stad toch verreweg economisch, cultureel en staatsrechtelijk de belangrijkste stad tot aan de industriële revolutie. Het centrum van Keulen werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd. Nadat de verwoestingen van de oorlog hersteld waren groeide de stad weer snel uit tot zijn aloude positie van een van de belangrijkste steden van Duitsland.